بهداشت

بهداشت

زمان ناخن گرفتن۲

بهداشت

اینکه کلسیم بدن در شب، زیر ناخن جمع می‌شود و اگر گرفته بشود کلسیم بدن کم می‌شود دلیل نیست. چیزی در ناخن به جهت روح نداشتن آن، جریان ندارد تا به استخوان سازی و کلسیم ارتباط داشته باشد. علماء و فقهاء ما به این مسائل مقید بوده اند. شیخ صدوق غیر از یک ناخن را روز پنجشنبه می‌گرفت و آن یک دانه را برای روز جمعه می‌گذاشت تا فوائد هر روز را کسب کند. هم بیماری او درمان شود و هم عمر و مال او زیاد بشود. گفته می‌شود که چون شیخ صدوق شب جمعه از دنیا رفته است، بعد از صدها سال که جنازه‌ی او را سالم دیده اند، یکی از ناخن های او را بلند دیدند. این بخاطر این است که پنجشنبه ناخن ها را می‌گرفت و یکی را برای جمعه باقی می‌گذاشت. آبی آمد و قبرستان شهر خراب شد، دیدند جنازه‌ی شیخ صدوق سالم است گویا تازه دفن شده است و ناخن او بلند است. کلمه‌ی در شبانه روز هم استعمال می‌شود بنابراین اینکه بگوییم در روایت «یوم» آمده است به همین دلیل نباید در شب ناخن گرفت، صحیح نیست. این روایت خیلی معتبر نیست به جهت اینکه کتاب جامع الاخبار چندان معتبر نیست. در روایت آمده است: إِنَّ أَصْحَابَنَا يَقُولُونَ إِنَّمَا أَخْذُ الشَّارِبِ‌ وَ الْأَظْفَارِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَقَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ خُذْهَا إِنْ شِئْتَ فِي يَوْمِ الْجُمُعَةِ وَ إِنْ شِئْتَ فِي سَائِرِ الْأَيَّامِ[9] یعنی اصحاب ما می‌گویند که کوتاه کردن سبیل و گرفتن ناخن روز جمعه است امام(ع) فرمود سبحان الله خواستی در روز جمعه یا در روزهای دیگر بگیرد. آیا «سائر الایام» شامل روزهای شنبه و یکشنبه و سه شنبه و چهارشنبه هم می‌شود؟ شاید مراد روزهای دیگر خوب مانند دوشنبه و پنجشبه باشد. بنابراین روایات قابل جمع است. در این روایت سائل می‌گوید فقط در روز جمعه گرفته می‌شود ولی امام (ع) می‌فرماید در روزهای دیگر هم ناخن گرفتن هم می‌شود که مراد همان دوشنبه و پنجشنبه می‌شود. قانون فقهاء این است که هر روایتی مربوط به فقه می‌شوند مگر اینکه با دلیل ثابت شود برای فقه نیست ولی قانون ما که دنبال طب هستیم این است که هر روایتی مربوط به طب می‌شود مگر اینکه با دلیل ثابت شود برای طب نیست. فقها می‌گویند همه‌ی روایات برای استنباط احکام فقهی هستند ولی ما می‌خواهیم بگوییم همه‌ی روایات در راستای استنباط احکام طبی هستند مگر اینکه ثابت شود غیر از این است. بنابراین در این روایت اسم حکم شرعی و حرمت شرعی نیامده است پس حکم بهداشتی است.