استفراغ
بهداشت
معلوم است که غذایی که برمیگردد کثیف است. قانون داریم هرچه بد بو است کثیف است و استفراغ هم بد بو است. هرچه را که طبع آن را نمیپذیرد کثیف است. روایتی از امام صادق(ع) داریم: إِذَا قَاءَ الرَّجُلُ وَ هُوَ عَلَى طُهْرٍ فَلْيَتَمَضْمَضْ.[19] یعنی هنگامی که مرد استفراغ کرد درحالیکه پاکیزه باشد مزمزه کند. استفراغ هم کثیف است و نیاز به مزمزه کردن و شستن دهان دارد. حداقل معنایی که از این روایت استفاده میشود این است که استفراغ کثیف است چون کسی به نجس بودن استفراغ فتوا نداده است. در روایت دیگر آمده است: الرُّعَافُ وَ الْقَيْءُ وَ التَّخْلِيلُ يُسِيلُ الدَّمَ إِذَا اسْتَكْرَهْتَ شَيْئاً يَنْقُضُ الْوُضُوءَ وَ إِنْ لَمْ تَسْتَكْرِهْهُ لَمْ يَنْقُضِ الْوُضُوءَ.[20] یعنی خون دماغ و استفراغ و تخلیل که همراه با خارج شدن خون است اگر از آن خوشتان نیامد وضوء را نقض میکند و اگر آن را کثیف ندانی شستن دست و صورت را خراب نمیکند. وضوء در این روایت وضوء لغوی است و معنای شرعی مراد نیست. بنابراین مراد از وضوء در این روایت شستن دست و صورت است. کسی قائل نشده است خون دماغ و استفراغ و خلال کردن همراه با خون وضوء شرعی را باطل میکند بنابراین مراد از وضوء شستن دست و صورت است. یکی از چیزهایی که بد بو است سیر است. برای نوره هم می فرماید بعد از استعمال نوره از برگ هلو استفاده کنید تا بوی آن را برطرف کند. منابع: [1] الکافی، کلینی، ج3، ص400، ط اسلامیه. [2] سوره حدید، آیه25. [3] استبصار، شیخ طوسی، ج1، ص96. [4] جعفریات، ابن اشعث، ص14. [5] بحارالانوار، علامه مجلسی، ج80، ص235. [6] خصال، شیخ صدوق، ج2، ص620. [7] الاستبصار، شیخ طوسی، ج1، ص178. [8] حیاه الحیوان الکبری، الدمیری، ج2، ص277. [9] تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج1، ص350. [10] من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج4، ص6. [11] سبل الهدی و الرشاد، الصالحی الشامی، ج12، ص127. [12] من لایحضر الفقیه، شیخ صدوق، ج4، ص5. [13] المحاسن، برقی، ج2، ص624. [14] تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج9، ص89. [15] الکافی، کلینی، ج6، ص490، ط اسلامیه. [16] المحاسن، برقی، ج2، ص448. [17] المحاسن، برقی، ج2، ص578. [18] علل الظرائع، شیخ صدوق، ج2، ص582. [19] الکافی، کلینی، ج3، ص37، ط اسلامیه. [20] تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج1، ص13