تحت الحنک
لباس و پوشش
روایات تحتک الحنک بیشتر مربوط به سلامتی میشود. در روایت آمده است: مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ مُعْتَمّاً تَحْتَ حَنَكِهِ يُرِيدُ سَفَراً لَمْ يُصِبْهُ فِي سَفَرِهِ سَرَقٌ وَ لَا حَرَقٌ وَ لَا مَكْرُوهٌ[7] یعنی کسی که برای سفر از منزل خارج میشود و عمامهی او تحت الحنک دارد، در سفرش مبتلا به دزدی و آتش سوزی و بدی نمیشود. شاید «مکروه» شامل بیماری هم بشود. در روایت دیگر پیامبر(ص) فرموده است که فرق ما با مشرکین «تحت الحنک» است. عرض شد «تحت الحنک» زی فرشتگان است. یعنی عمامهی با تحت الحنک دارند ولی در روایت آمده است عمامهی ابلیس بدون تحت الحنک است که به آن «طابقیه» گفته میشود. فرشتگان با دیدن شخصی که عمامهی او تحت الحنک دارد، میگویند این شخص مثل ما است و به آن کمک میکنند و نفع میرسانند. «حِنک» به معنای چانه است، یک طرف عمامه باید تا زیر چانه بیاید. در روایت آمده است: مَنْ تَعَمَّمَ وَ لَمْ يَتَحَنَّكْ فَأَصَابَهُ دَاءٌ لَا دَوَاءَ لَهُ فَلَا يَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَه[8] یعنی کسی که عمامه بگذارد و تحت الحنک نگذارد و مبتلا به بیماری لاعلاج شد کسی جز خود را ملامت نکند. بنابراین عمامهی بدون تحت الحنک میتواند سبب بیماری لاعلاج بشود. شاید امروز خیلی بیماری لاعلاج مانند سرطان و ام اس و دیسروفی و میوپاتی و نوروپاتی زیاد شده است و شاید یکی از اسباب آن ترک تحت الحنک باشد. شاید استفاده بشود اگر کسی عمامه روی سر نگذارد شاید به بیماری مبتلا نمیشود ولی اگر عمامه گذاشته شد باید تحت الحنک انداخته شود. روایات متعددی در انداختن تحت الحنک داریم. شاید یکی از علل بیماری قند که بین روحانیون هم شایع شده است، ترک کردن تحت الحنک است. شاید بیشتر بیماری های روحی و روانی معلول ترک کردن تحت الحنک باشد. انداختن تحت الحنک همیشگی است ولی برای نماز تاکید بیشتری دارد. متاسفانه امروزه اگر کسی تحت الحنک بیندازد گفته میشود «اخباری» است ولی تحت الحنک سنت پیامبر(ص) است و لباس و پوشش ملائکه است. باید سنت تحت الحنک احیاء بشود و یک عده ای خطر کنند و جلو بروند. یقینا تحت الحنک فوائد زیادی دارد، بله میتوان جلوگیری از گلودرد را هم جزء آن فوائد به حساب آورد. آیا عمامه بدون تحت الحنک مضر است یا اینکه فوائدی دارد ولی از باب «تعدد مطلوب» است یعنی با تحت الحنک فوائد بیشتری دارد مانند خواندن نماز در خانه و مسجد که هرکدام ثواب خاص به خود را دارد.