لباس و پوشش

لباس و پوشش

جنس لباس ۳

لباس و پوشش

لباس های ابریشم از روایات استفاده می‌شود، از جهت فقهی لباس ابریشم برای مردان حرام است ولی برای خانم ها اشکالی ندارد. ولی از لحاظ بهداشتی و حکم طبی، پوشیدن لباس ابریشمی برای زن و مرد، خالی از اشکال نیست و ضرر دارد. در روایات به عنوان کراهت و نهی تنزیهی در مورد پوشیدن لباش ابریشمی برای خانم ها وارد شده است. در روایتی هم می‌فرماید اگر خانمی لباس ابریشمی می‌پوشد، برای نماز آن را در بیاورد و حکم چرم مزکی دارد. مستفاد بیشتر روایات به دست می‌آید، پوشیدن لباس ابریشمی هم برای مرد و هم برای زن، ضرر دارد و لباس ابریشمی لباس خوبی نیست و در مقابل پنبه قرار دارد زیرا پنبه برای همه مفید بود. اینکه لباس اهل بهشت ابریشم است به جهت این است که ابریشم آن متفاوت است. اهل بهشت خمر هم می‌خورند.[خمر بهشتی متفاوت است] مفاد روایات این است که اگر خداوند چیزی را به جهت خوشامد خودش حرام نکرده است برخلاف بشر زیرا بشر چیزی را که دوست دارد، برای دیگران حرام می‌کند. و دلیل حرمت، بی ارزش بودن آن چیز نیست بلکه خداوند بندگان را خلق کرد و دانست چه چیزی برای آن ها مفید است، پس آن را حلال کرد و دانست چه چیز برای آن ها صلاح نیست و ضرر دارد، پس آن را حرام کرد. بنابراین اگر خداوند، ابریشم را حرام کرده است به جهت ضرر آن است و علت دیگری ندارد. ضرر حرام های الاهی برای انسان، به مرور زمان معلوم می‌شود. مثلا طلا برای مرد حرام است، الان ثابت شده است که گلبول های قرمز را در مردان می‌کشد ولی برای زنان تقویت کننده‌ی گلبول ها است. یک روزی هم ثابت می‌شود پوشیدن ابریشم چه ضررهایی برای انسان دارد. البته ابریشم خیلی کم یاب است. اگر علت حرمت ابریشم گرمی بیش از اندازه‌ی ابریشم باشد، اگر شخص بلغمی بپوشد برای او مفید خواهد بود در حالیکه نهی از پوشیدن لباس ابریشمی کلی است. بنابراین علت حرمت لباس ابریشمی بیش از این ها است. بله، اگر گرمی ملاک باشد، پشم هم باید حرام باشد زیرا پشم هم گرم است. در روایت آمده است: أَنَّ النَّبِيَّ ص قَالَ لِعَلِيٍّ ع إِنِّي أُحِبُّ لَكَ مَا أُحِبُ‌ لِنَفْسِي‌ وَ أَكْرَهُ لَكَ مَا أَكْرَهُ لِنَفْسِي فَلَا تَتَخَتَّمْ بِخَاتَمِ ذَهَبٍ فَإِنَّهُ زِينَتُكَ فِي الْآخِرَةِ وَ لَا تَلْبَسِ الْقِرْمِزَ فَإِنَّهُ مِنْ أَرْدِيَةِ إِبْلِيسَ- وَ لَا تَرْكَبْ بِمِيثَرَةٍ حَمْرَاءَ فَإِنَّهَا مِنْ مَرَاكِبِ إِبْلِيسَ وَ لَا تَلْبَسِ الْحَرِيرَ فَيُحْرِقَ اللَّهُ جِلْدَكَ يَوْمَ تَلْقَاهُ[1] یعنی پیامبر(ص) به حضرت علی (ع) فرمود برای تو دوست دارم آنچه برای خود دوست می‌دارم و آنچه برای خود بد می‌دارم برای تو بد می‌دارم پس انگشتر طلا به دست نکن زیرا طلا، زینت تو در آخرت است .... و لباس حریر نپوش زیرا اگر کسی حریر بپوشد خداوند در روز قیامت پوشتش را می‌سوزاند. این روایت دال بر حرمت است و با روایت قبلی ضرر هم ثابت می‌شود چون فرمود چیزی حرام نمی‌شود مگر اینکه ضرر دارد و به صلاح انسان نباشد. در روایت آمده است: نَهَى رَسُولُ اللَّهِ ص عَنْ لُبْسِ الْحَرِيرِ وَ الدِّيبَاجِ وَ الْقَزِّ لِلرِّجَالِ فَأَمَّا النِّسَاءُ فَلَا بَأْسَ‌[2] یعنی پیامبر(ص) از پوشیدن لباس ابریشمی برای مردان نهی کرد ولی برای زنان اشکالی ندارد. حریر و دیباج و قز به معنای ابریشم است و هرکدام از انواع ابریشم است. در روایت آمده است: يَجُوزُ لِلْمَرْأَةِ لُبْسُ‌ الدِّيبَاجِ‌ وَ الْحَرِيرِ فِي غَيْرِ صَلَاةٍ وَ إِحْرَامٍ وَ حُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الرِّجَالِ إِلَّا فِي الْجِهَاد[3] برای زن پوشیدن دیباج و حریر از انواع ابریشم در غیر نماز و احرام جائز است و پوشیدن ابریشم برای مردان در غیر از جهاد، حرام است. روایاتی هم دلالت بر کراهت پوشیدن حریر برای زنان دارد. کراهت در طب اسلامی، ضرر داشتن است. باید تحقیق شود که پوشیدن ابریشم از چه ناحیه ای به زنان آسیب می‌رساند.