غسل جنابت۷
وضو و غسل
وطی در دبر: قانون در مورد واطی این است که کثیفی میآورد و چه با خروج منی و چه بدون آن جنابت محقق میشود ولی نسبت به موطوء روایات و فتواها مختلف است. شاید موطوء شاید لذت نبرد و فعل و انفعال واطی را نداشته باشد به همین جهت شاید سبب کثیفی نباشد. کسی که واطی هست چون عمل لذت و حالت تحریک سلول های حسی در آلت مرد یا فرج زن او محقق میشود مسئلهی ترشح مواد کثیف از کل بدن به وجود میآید ولی در مورد موطوء چون این مسئله نیست و سلول های حسی و لذتی در ناحیه مقعد وجود ندارد نیاز به شستن ندارد. مگر اینکه گفته شود سلول های حسی با سلول های حسی موطوء محقق میشود که بعید به نظر میرسد. اگر در شخص هیچ حسی وجود ندارد و سلول های حسی از بین رفته باشد، چون در اینجا شاید دلیل خاص نداشته باشیم یا باید مجموع ادله را بسنجیم یا حکم شرعی را نگاه کنیم. در این مورد حکم شرعی چیست؟ از روایات استفاده میشود که چون حالت فعل و انفعال نفسانی همراه با هیجانات و به گفتهی بعضی ها تکان های شدید شاید در بعض موارد محقق نشود. اگر پیدا کنم روایتی در این زمینه داریم. اگر در بعضی از صور یقین کنیم بدن کثیف نمیشود دیگر شستن معنا پیدا نمیکند زیرا ما در اینجا به دنبال شستن چیز کثیف هستیم. شاید از روایات استفاده بشود که کثافت در بعض حالات وجود نداشته باشد. در روایت آمده است: وَ سَأَلَ زِنْدِيقٌ الصَّادِقَ ع فَقَالَ مَا عِلَّةُ الْغُسْلِ مِنَ الْجَنَابَةِ وَ إِنَّمَا أَتَى حَلَالًا وَ لَيْسَ فِي الْحَلَالِ تَدْنِيسٌ فَقَالَ ع لِأَنَّ الْجَنَابَةَ بِمَنْزِلَةِ الْحَيْضِ وَ ذَلِكَ أَنَّ النُّطْفَةَ دَمٌ لَمْ يُسْتَحْكَمْ وَ لَا يَكُونُ الْجِمَاعُ إِلَّا بِحَرَكَةٍ غَالِبَةٍ فَإِذَا فَرَغَ تَنَفَّسَ الْبَدَنُ وَ وَجَدَ الرَّجُلُ مِنْ نَفْسِهِ رَائِحَةً كَرِيهَةً فَوَجَبَ الْغُسْلُ لِذَلِكَ غُسْلُ الْجَنَابَةِ أَمَانَةٌ ائْتَمَنَ اللَّهُ عَلَيْهَا عَبِيدَهُ لِيَخْتَبِرَهُمْ بِهَا[1] زندیقی از امام صادق(ع) پرسید علت غسل جنابت چیست درحالیکه جماع به صورت حلال واقع شده است و کار حلال انسان را نجس نمیکند امام(ع) فرمود جنابت مانند حیض است زیرا نطفه خونی است که سفت نشده است و جماع نیست مگر به حرکت شدید و شهوت غالب هنگامی که مرد کارش تمام شود بدنش نفس میکشد و در بدن خود بوی بدی احساس میکند و غسل به همین جهت واجب شده است. نفس کشیدن بدن به معنای ترشح کردن موادی از بدن است. این روایت ملاک به ما نشان میدهد. به مسائل فقهی کاری نداریم و دنبال موارد بهداشتی هستیم یعنی اگر انسان حس کند که بدنش نفس میکشد و احساس کند بوی بدن تغییر کرده است غسل واجب است. همین ملاک در خانم هم هست و تکان های شدید دو طرفه است. به نظرم اگراز امام(ع) در مورد وجوب غسل در خانم ها هم سوال شود همین پاسخ را میدهند.