وضو و غسل

وضو و غسل

ادامه‌ی مواردی که بعد از آن ها وضوء لازم است

وضو و غسل

روایتی در مورد ناخن گرفتن و کوتاه کردن موی سر و سبیل و محاسن خواندیم. از امام (ع) پرسیده می‌شود که آیا بعد از این ها وضوء لازم است؟ فرمود برای نماز وضوء لازم نیست ولی برای پاکی بیشتر وضوء لازم است. این مطلب همان چیزی است که ما دنبال اثبات آن هستیم. ادامه‌ی مواردی که بعد از آن ها وضوء لازم است 1) کوتاه کردن سبیل 2) تراشیدن موی سر 3) کوتاه کردن محاسن، مکانیزم این توصیه ها معلوم نیست به این زودی معلوم شود. بشر آلودگی و میکروب و ویروس را می‌فهمد ولی اینکه چرا بعد از کوتاه کردن محاسن باید وضوء گرفت را هنوز درک نمی‌کند. 4) خون دماغ شدن البته خونریزی دماغ وضوء را باطل نمی‌کند و نماز خواندن با این وضع مشکلی پیدا نمی‌کند ولی از جهت پاکیزگی باید بعد از خون دماغ شدن وضوء گرفت. در روایت آمده است: رَأَيْتُ أَبِي ص وَ قَدْ رَعَفَ‌ بَعْدَ مَا تَوَضَّأَ دَماً سَائِلًا فَتَوَضَّأَ.[1] یعنی پدرم وضوء گرفت بعد از آن مبتلا به خون دماغ شد مجددا وضوء گرفت. 5) شعر سرودن اگر کسی شعر یا قصیده ای که بیش از دو یا سه بیت باشد بسراید باید وضوء بگیرد مگر اینکه شعر حقی بسراید. مثلا اگر شعر در مدح ائمه(ع) باشد نیاز به وضوء پیدا نمی‌شود. در روایت آمده است:سَأَلْتُهُ ع عَنْ نَشِيدِ الشِّعْرِ هَلْ يَنْقُضُ الْوُضُوءَ أَوْ ظُلْمِ الرَّجُلِ صَاحِبَهُ أَوِ الْكَذِبِ فَقَالَ نَعَمْ إِلَّا أَنْ يَكُونَ شِعْراً يَصْدُقُ فِيهِ أَوْ يَكُونَ يَسِيراً مِنَ الشِّعْرِ الْأَبْيَاتَ الثَّلَاثَةَ وَ الْأَرْبَعَةَ فَأَمَّا أَنْ يُكْثِرَ مِنَ الشِّعْرِ الْبَاطِلِ فَهُوَ يَنْقُضُ الْوُضُوءَ.[2] یعنی آیا سرودن شعر یا کسی که به دیگران ظلم می‌کند یا دروغ گفتن وضوء را باطل می‌کند فرمود بله مگر اینکه شعر راست و حق باشد یا شعر کم باشد سه بیت یا چهار بیت باشد ولی اگر زیاد شعر باطل بسراید وضوء را باطل می‌کند. 6) ظلم کردن به دیگران، راجع به غسل داریم اگر کسی معصیت کند نیاز است کل بدن را بشوید. مراد از کثیف شدن و اینکه با چه چیزی کثیف می‌شوند نیاز به پیشرفت علم دارد که این مطالب را ثابت کند. 7)استفراغ، در روایت آمده است: الرُّعَافُ‌ وَ الْقَيْ‌ءُ وَ التَّخْلِيلُ يُسِيلُ‌ الدَّمَ‌ إِذَا اسْتَكْرَهْتَ شَيْئاً يَنْقُضُ الْوُضُوءَ وَ إِنْ لَمْ تَسْتَكْرِهْهُ لَمْ يَنْقُضِ الْوُضُوء[3] یعنی خون دماغ و استفراغ و خلال کردنی که موجب خونریزی می‌شود زمانیکه بدت آمد وضوء باطل می‌شود و اگر بدت نیامد وضوء باطل نمی‌شود. یقینا فقهاء حکم به بطلان وضوء با استفراغ نمی‌دهند بلکه این شستن برای رعایت پاکیزگی است. 8) خلال کردنی که منجر به خونریزی لثه بشود بیست و هفت موردی که خوانده شد خود یک علمی است و اگر دنیا بخواهد واقعا بهداشت را رعایت کند باید این موارد را در نظر بگیرد و بفهمد موقع استفراغ یا خلال کردنی که موجب خونریزی لثه می‌شود یا هنگام خون دماغ چه اتفاقی برای بدن و دست و صورت می‌افتد که ائمه(ع) فرموده اند نیاز به وضوء گرفتن دارد.