مبطلات وضو
وضو و غسل
مواردی که بدن را کثیف میکند: 1)خوابیدن 2) خروج مدفوع 3) خروج ادرار 4)خروج دم استحاضه 5) خروج خون حیض زیرا روایت داریم که خوب است که زن حائض وضوء بگیرد و موقع نماز در مصلای خود بنشیند و یا راز و نیاز با خداوند کند. معلوم میشود خارج شدن خون حیض کثیفی به دنبال دارد. 6) خروج منی و تمام جنابت ها زیرا میفرماید سبب نقض وضوء است و نیاز به طهارت مجدد است زیرا برای خوابیدن و خوردن و نوشیدن باید وضوء بگیرد و در خوردن و نوشیدن بحث نماز نیست 7) خروج باد روایت صحیح السند میفرماید:لَا يُوجَبُ الْوُضُوءُ إِلَّا مِنَ الْغَائِطِ أَوْ بَوْلٍ أَوْ ضَرْطَةٍ أَوْ فَسْوَةٍ تَجِدُ رِيحَهَا.[11] یعنی وضوء واجب نمیشود مگر بخاطر مدفوع یا ادرار یا بخاطر باد باصدا یا بخاطر بادی که بویش را استشمام کنی 8) خارج شدن ترشحات بد بو از مقعد، در روایت آمده است: تَنَظَّفُوا بِالْمَاءِ مِنَ النَّتْنِ الرِّيحِ[12] یعنی از بدبو خودت را تمییز کن. و روایتی که وضوء را از خروج از دو طرف و چیزهای بدبو لازم کرده است. ترشحات مقعد بد بو است ویقینا مشمول این روایت است. 9) خارج شدن کرم ها در روایت آمده است که تخم کدو یا چیزهای مشابه اگر خارج شود وضوء لازم است در روایات آمده است: قَالَ فِي الرَّجُلِ يَخْرُجُ مِنْهُ مِثْلُ حَبِ الْقَرْعِ قَالَ عَلَيْهِ وُضُوءٌ.[13] یعنی در مورد مردی که مانند تخم کدو از او خارج شده است فرمود بر او وضوء لازم و واجب است. این روایت مربوط به پاکیزگی است زیرا فقهاء در این مورد فتوا به لزوم وضوء برای نماز نمیدهند. 10) دست زدن به فرج خود یا شخص دیگر در روایت آمده است: إِذَا قَبَّلَ الرَّجُلُ الْمَرْأَةَ مِنْ شَهْوَةٍ أَوْ مَسَّ فَرْجَهَا أَعَادَ الْوُضُوءَ.[14] یعنی هرگاه مرد زن را از روی شهوت ببوسد یا دست به فرج او بزند وضوء را اعاده کند. ولی تمام فقهاء میفرمایند که این وضوء شرعی نیست و روایت را طرح کرده اند در حالیکه این روایت چیز دیگر میفرمایند و این وضوء مربوط به پاکیزگی است و ارتباطی به بحث شرعی و اعتباری ندارد 11)مس کردن باطن مقعد 12) مس کردن باطن احلیل در روایت معتبر از امام صادق(ع) آمده است: وَ سُئِلَ عَنِ الرَّجُلِ يَتَوَضَّأُ ثُمَّ يَمَسُ بَاطِنَ دُبُرِهِ قَالَ قَدْ نَقَضَ وُضُوءَهُ وَ إِنْ مَسَّ بَاطِنَ إِحْلِيلِهِ فَعَلَيْهِ أَنْ يُعِيدَ الْوُضُوءَ وَ إِنْ كَانَ فِي الصَّلَاةِ قَطَعَ الصَّلَاةَ وَ يَتَوَضَّأُ وَ يُعِيدُ الصَّلَاةَ وَ إِنْ فَتَحَ إِحْلِيلَهُ أَعَادَ الْوُضُوءَ وَ أَعَادَ الصَّلَاةَ.[15] یعنی از امام صادق در مورد مردی که وضوء میگیرد و بعد باطن مقعد را دست میزند سوال شد فرمود وضوئش باطل شد و باید مجددا وضوء بگیرد و کسی که به داخل آلت و مجرای ادرار دست بزند باید وضوء خود را اعاده کند . فقهاء به این روایت هم عمل نمیکنند و این روایت مربوط به پاکیزگی است. 13)تمام تماس های جنسی اعم از بوسیدن و کارهای دیگر. 14)دست زدن به سگ. در روایت صحیح السند آمده است: مَنْ مَسَ كَلْباً فَلْيَتَوَضَّأْ.[16] یعنی کسی که به سگ دست میزند پس باید وضوء بگیرد. فقهاء دست زدن به سگ را جزء نواقض محسوب نمیکنند. دست اگر نجس باشد دست نجس میشود و اگر بدون رطوبت باشد شستن آن صرفا برای تمییزی است. 15) مسافحه با کسی که رعایت تمییزی نمیکند مانند مجوسی ها روایات متعدد وجود دارد هرچند کلمهی وضوء آمده است ولی شاید مراد شستن دست باشد.