سفارش نهم در وضو
وضو و غسل
حتی برای شخص محدث هم وضوء مطلوب است اگر چه حدث او باقی بماند. یکی از این موارد وضوءگرفتن برای خواب است. در روایت آمده است: لَا يَنَامُ الْمُسْلِمُ وَ هُوَ جُنُبٌ وَ لَا يَنَامُ إِلَّا عَلَى طَهُورٍ فَإِنْ لَمْ يَجِدِ الْمَاءَ فَلْيَتَيَمَّمْ بِالصَّعِيدِ فَإِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ تَرْتَفِعُ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَيَقْبَلُهَا وَ يُبَارِكُ عَلَيْهَا فَإِنْ كَانَ أَجَلُهَا قَدْ حَضَرَ جَعَلَهَا فِي صُورَةٍ حَسَنَةٍ وَ إِنْ لَمْ يَحْضُرْ أَجَلُهَا بَعَثَ بِهَا مَعَ أُمَنَائِهِ مِنَ الْمَلَائِكَةِ فَرَدَّهَا فِي جَسَدِه[11] یعنی مسلمان درحال جنابت نمیخوابد و نمیخوابد مگر وضوء داشته باشد و اگر آب ندارد با خاک تیمم کند زیرا روح مومن به سمت خداوند میرود و با او ملاقات میکند و بر او مبارک میکند و اگر اجل انسان حاضر شود روح در مکنون رحمت قرار میگیرد و اگر اجل او حاضر نشده باشد روح با امینان از ملائکه و فرشتگان برگردانده میشود تا به بدن برگردد. بنابراین با وضوء خوابیدن این خاصیت را دارد که جان و روح انسان به سلامت به بدن برگردد. خداوند فرشتگان را میفرستد تا روح سالم و بدون مشکل به بدن برگردد. بنابراین وضوء گرفتن ضامن سلامتی است و این مطالب خیری ژرف و دقیق است و چه زمانی علم بشر میتواند به این معانی برسد؟ شاید بعد از هزار سال هم به این مطالب نتواند برسد و این چیزهایی که ما به راحتی از شرع و از پیامبر(ص) و ائمه(ع) میگیریم خیلی مهم است. بحث پاکیزگی نیست ولی بحث سلامتی است. بله اذیت شدن فرشتگان از بوی بد گناه تلازم دارند و ما اگر مادی بودن روح و گناه و محبوس شدن گناه در اعضاء و این ها را قبول کنیم این مسائل حل میشود و ادلهی این مطالب هم وجود دارد.