مسوخ

مسوخ

مسوخ ۵

مسوخ

دلیل پنجم: در روایت آمده است: رَأَيْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فِي شُرْطَةِ الْخَمِيسِ‌ وَ مَعَهُ دِرَّةٌ لَهَا سَبَابَتَانِ يَضْرِبُ بِهَا بَيَّاعِي الْجِرِّيِّ وَ الْمَارْمَاهِي وَ الزِّمَّارِ وَ يَقُولُ لَهُمْ يَا بَيَّاعِي مُسُوخِ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَ جُنْدِ بَنِي مَرْوَانَ فَقَامَ إِلَيْهِ فُرَاتُ بْنُ أَحْنَفَ فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَا جُنْدُ بَنِي مَرْوَانَ قَالَ فَقَالَ لَهُ أَقْوَامٌ حَلَقُوا اللِّحَى وَ فَتَلُوا الشَّوَارِبَ فَمُسِخُوا فَلَمْ أَرَ نَاطِقاً أَحْسَنَ نُطْقاً مِنْهُ ثُمَّ اتَّبَعْتُهُ فَلَمْ أَزَلْ أَقْفُو أَثَرَهُ حَتَّى قَعَدَ فِي رَحَبَةِ الْمَسْجِد[13] یعنی حضرت علی (ع) را در سربازان خمیس دیدم و چوبی همراه آن بود که دو شاخه داشت و با آن افرادی که جری و مارماهی و زمار می‌فروختند را می‌زد و می‌فرمود ای کسانی که مسوخ بنی اسرائیل و سربازان بنی مروان را می‌فروشید سوال شد سربازان بنی مروان کیستند؟ افرادی که محاسن را تراشیدند و سبیل ها را بلند کردند و مسخ شدند... حضرت امیر(ع) به فروشندگان این حیوانات فرمود ای فروشندگان مسوخ! اگر آن انسان های مسخ شده بعد از سه روز مرده اند و حیوانات امروزی، حیوانات دیگری باشند دیگر مسوخ بنی اسرائیل نیستند ولی امام (ع) به ماهی بدون پولک آن زمان می‌فرمود مسوخ هستند. بنابراین این روایت دلیل می‌شود که انسان های مسخ شده باقی مانده اند. در روایت دیگر آمده است: فقاموا معه فأتوا شاطئ بحر فتفل فيه تفلة، و تكلم بكلمات، فإذا بجرية رافعة رأسها، فاتحة فاها، فقال له أمير المؤمنين: من أنت الويل لك و لقومك فقالت: نحن من أهل‌ الْقَرْيَةِ الَّتِي كانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ إذ يقول الله في كتابه: «إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً» الآية- فعرض الله علينا ولايتك فقعدنا عنها فمسخنا الله، فبعضنا في البر و بعضنا في البحر، فأما الذين في البحر فنحن الجراري، و أما الذين في البر فالضب و اليربوع- قال: ثم التفت أمير المؤمنين ع إلينا فقال: أ سمعتم مقالتها قلنا: اللهم نعم، قال: و الذي بعث محمدا بالنبوة- لتحيض كما تحيض نساؤكم‌[14] یعنی .... ماهی جری سر را بالا آورد و عرض کرد ... خداوند ولایت تو را بر ما عرضه کرد و ما قبول نکردیم و خداوند ما را مسخ کرد و برخی از ما در دریا است و برخی دیگر در خشکی است آن هایی که در دریا هستند ما جری ها هستیم و آن هایی که در خشکی هستند سوسمار و یربوع شدند «یربوع» شبیه موش است ولی از موش بزرگ تر است و داخل شکم آن سفید است. بله، شاید موش خرمایی باشد ولی از موش خرمائی هم بزرگ تر است. ماهی که در زمان حضرت امیر(ع) وجود دارد می‌گوید ما آدم بودیم و ما تبدیل به ماهی شدیم. بنابراین این ماهی ها هم همین است. دلیل هفتم: روایت معروف حضرت امیر (ع) که با یک ماهی بدون پولک صحبت کرد: فَقَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ فَبَيِّنْ‌ قِصَّتَكَ‌ وَ مِمَّنْ كُنْتَ وَ مَنْ مُسِخَ مَعَكَ قَالَ نَعَمْ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ كُنَّا أَرْبَعاً وَ عِشْرِينَ طَائِفَةً مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ قَدْ تَمَرَّدْنَا وَ اسْتَكْبَرْنَا وَ طَغَيْنَا وَ تَرَكْنَا الْمُدُنَ وَ لَا نَسْكُنُهَا أَبَداً فَسَكَنَّا الْمَفَاوِزَ رَغْبَةً فِي الْبُعْدِ عَنِ الْمِيَاهِ فَأَتَانَا آت ... ً ثُمَّ صَاحَ بِنَا صَيْحَةً وَ قَالَ لَنَا كُونُوا بِإِذْنِ اللَّهِ تَعَالَى مُسُوخاً كُلُّ طَائِفَةٍ جِنْسا... قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صَدَقْتَ أَيُّهَا الْجِرِّيُّ فَمَا فِيكُمْ مِنْ طَبْعِ الْإِنْسَانِيَّةِ وَ خَلْقِهَا قَالَ الْجِرِّيُّ أَفْوَاهُنَا وَ الْبَعْضُ لِكُلِّ صُورَةٍ وَ كُلُّنَا تَحِيضُ‌ مِنَّا الْإِنَاث‌[15] یعنی حضرت امیر(ع) به جری گفت داستان خود را بیان کن و اصل شما چیست و چه کسی با شما مسخ شد؟ عرض کرد ما بیست و چهار طائفه از بنی اسرائیل بودیم که تمرد کردیم و تکبر کردیم و طغیان کردیم و شهرها را ترک کردیم و ساکن شهر نشدیم کسی آمد و فریادی کشید و گفت به اذن خداوند مسخ شوید و هر طائفه ای یک نوع مسخ شد حضرت فرمود چه صفاتی از انسان دارید؟ عرض کرد دهان های ما شبیه دهان انسان است و هر کدام یک وجه تشابهی با انسان داریم و همه‌ی ماده های ما حیض می‌بینند دلیل هشتم: در روایت آمده است: فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَسَخَ‌ قَوْماً فِي‌ صُوَرٍ شَتَّى‌ شِبْهِ الْخِنْزِيرِ وَ الدُّبِّ وَ الْقِرْدِ وَ مَا كَانَ مِنَ الْأَمْسَاخِ‌ ثُمَّ نَهَى عَنْ أَكْلِ الْمَثُلَةِ نَسْلِهَا لِكَيْلَا يَنْتَفِعَ النَّاسُ بِهَا وَ لَا يُسْتَخَفَّ بِعُقُوبَتِه‌[16] یعنی خداوند متعال قومی را در صورت های گوناگون مسخ کرد مانند خوک و خرس و میمون و آنچه از مسوخات است سپس از خوردن آن و نسل آن نهی کرد تا مردم از آن ها نفع نبرند و این عقوبت را سبک نشمارند. این روایت در اینکه مسوخات ادامه پیدا کرده اند و نسل دارند صراحت دارد. خواندیم که طبق روایاتی که خواندیم، حیوانات از خشکی به آب رفته اند.