آداب خوابیدن

آداب خوابیدن

وضوء گرفتن برای خواب

آداب خوابیدن

این وضوء برای نماز نیست بلکه برای سلامتی است. خوابیدن بر طهارت منافع زیادی دارد و کسی که این کار را انجام دهد گویا تمام شب را بیدار بوده و عبادت کرده است. مَنْ نَامَ مُتَوَضِّئاً كَانَ فِرَاشُهُ‌ لَهُ‌ مَسْجِداً وَ نَوْمُهُ لَهُ صَلَاةً حَتَّى يُصْبِحَ وَ مَنْ نَامَ عَلَى غَيْرِ وُضُوءٍ كَانَ فِرَاشُهُ لَهُ قَبْراً وَ كَانَ كَالْجِيفَةِ حَتَّى يُصْبِح‌[6] کسی که با وضوء بخوابد رختخواب او مسجد است و خوابش نماز است تا اینکه صبح کند و کسی که بدون وضوء بخوابد رختخواب او قبر است و مانند جیفه و مردار تا صبح است. وضوء هنگام خواب نیروهای خوب و خیِّر جهان و ملائکه را جذب می‌کند و به انسان کمک می‌کنند. طَهِّرُوا هَذِهِ‌ الْأَجْسَادَ طَهَّرَكُمُ اللَّهُ فَلَيْسَ مِنْ عَبْدٍ يَبِيتُ طَاهِراً إِلَّا بَاتَ مَعَهُ مَلَكٌ فِي شِعَارِهِ لَا يَنْقَلِبُ سَاعَةً مِنْ لَيْلٍ يَسْأَلُ اللَّهَ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ إِلَّا أَعْطَاهُ إِيَّاه‌[7] یعنی اجساد خود را طاهر کنید خداوند شما را طاهر کند و بنده ای که طاهر باشد هنگام خواب فرشته ای همراه او و داخل لباس های داخلی او خواهد بود و غلط نمی‌خورد و حاجتی نمی‌خواهد مگر اینکه ملک حاجت او را برآورده می‌کند. تبلیغ این مسائل بهداشتی با انواع روش ها صورت می‌گیرد و در دنیا این مسائل با این زبان تبیین نمی‌شود و این قدرت اسلام است اگر کسی مسائل بهداشتی را با این زبان ها تبلیغ کند چقدر انگیزه ایجاد می‌کند و ضمانت دارد. تیمم کردن برای خواب اگر آب نباشد: لَا يَنَامُ الْمُسْلِمُ وَ هُوَ جُنُبٌ وَ لَا يَنَامُ إِلَّا عَلَى طَهُورٍ فَإِنْ لَمْ يَجِدِ الْمَاءَ فَلْيَتَيَمَّمْ بِالصَّعِيدِ فَإِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ تَرُوحُ‌ إِلَى‌ اللَّهِ‌ تَعَالَى فَيَلْقَاهَا وَ يُبَارِكُ عَلَيْهَا فَإِنْ كَانَ أَجَلُهَا قَدْ حَضَرَ جَعَلَهَا فِي مَكْنُونِ رَحْمَتِهِ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ أَجَلُهَا قَدْ حَضَرَ بَعَثَ بِهَا مَعَ أُمَنَائِهِ مِنَ الْمَلَائِكَةِ فَيَرُدُّوهَا فِي جَسَدِه‌[8] یعنی ... اگر آب پیدا نمی‌کنی با خاک تیمم کن زیرا روح مومن به سمت خداوند می‌رود و با او ملاقات می‌کند و خداوند برکت می‌دهد ... مسح کردن رختخواب و پتو: مکانیزم و خصوصیت این کار برای ما معلوم نیست. البته علتی ذکر شده است. إِذَا أَوَى أَحَدُكُمْ‌ إِلَى‌ فِرَاشِهِ‌ فَلْيَمْسَحْهُ بِطَرَفِ إِزَارِهِ فَإِنَّهُ لَا يَدْرِي مَا يَحْدُثُ عَلَيْهِ ثُمَّ لْيَقُلِ اللَّهُمَّ إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فِي مَنَامِي فَاغْفِرْ لَهَا وَ إِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ عِبَادَكَ الصَّالِحِين‌[9] یعنی هنگامی که به رختخواب می‌روید آن را با حاشیه و طرف پیراهن خود مسح کنید زیرا خبر ندارد چه اتفاقی روی آن می‌افتد... إِذَا أَوَى أَحَدُكُمْ إِلَى فِرَاشِهِ فَلْيَمْسَحْه‌ بِضَفَّةِ إِزَارِهِ‌، فَإِنَّهُ لَا يَدْرِي مَا حَدَثَ‌ عَلَيْهِ‌ بَعْدَه‌[10] یعنی هنگامی که هریک از شما به رختخواب می‌رود آن را با گوشه‌ی لباس خود مسح کند زیرا نمی‌داند برای آن چه اتفاقی افتاده است. ازار به معنای لباس پایین بدن است. ممکن است حشره یا ماری یا عقربی روی رختخواب باشد که انسان را بگزد این چیزی است که ما می‌فهمیم ولی به نظر من چیزی بالاتر از این مسائل است زیرا می‌فرماید «لایدری» یعنی انسان خبر ندارد و علم آن را ندارد و شاید با پیشرفت علم بشر بفهمد چه تغییر و تحولاتی روی رختخواب ها می‌افتد. اگر صحبت از عقرب و خاک و مار و کثافت و عقرب باشد در زمان ما نخواهد بود زیرا انسان می‌تواند ببیند ولی عرض کردم صحبت از بالاتر از این حرف ها است و شاید در خانه های قدیم هم نبوده است و پیامبر(ص) می‌فرماید علم شما هنوز به این چیزها نمی‌رسد.