ریاضی فیزیک

ریاضی فیزیک

مدیریت بازرگانی

پیشینه و معرفی رشته

همان‌طور که از نام این رشته پیدا است، مدیریت بازرگانی رشته‌ای است که می‌خواهد به مخاطبین خود آموزش‌هایی را ارائه کند تا بتوانند از طریق آن‌ها خروجی کسب و کارها را مدیریت کرده و بری آن‌ها رشد و سود‌آوری به ارمغان آورند. تحصیل‌کردگان رشته مدیریت بازرگانی ممکن است خود مدیریت سازمان را به عهده داشته باشند و یا به صورت مدیر یک بخش فعالیت کنند. این رشته متناسب افرادی است که از چالش‌ها استقبال می‌کنند، به دنبال حل مسئله هستند و از اینکه بتوانند نیازهای محیط کسب و کار و بازار را شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها اقدام کنند لذت می‌برند.

لازمه موفقیت در رشته مدیریت بازرگانی، توانایی برقراری ارتباط با دیگران و تعامل بیشتر است؛ چرا که بازرگانی سازمان برای موفقیت، باید اطلاعات مناسبی از محیط کسب و کار و به خصوص مشتریان داشته باشد. برای این امر نیاز به تیم‌سازی است و البته دارا بودن مهارت‌های رهبری نیز می‌توانند سبب موفقیت بیشتر شوند. همچنین، دانش آموخته رشته مدیریت بازرگانی، باید به مسائل اقتصادی علاقه‌مند باشد، خلاقیت و توانایی حل مسئله داشته باشد و هر مسئله‌ای را از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار دهد.

برای موفقیت بیشتر دانشجوی این رشته باید بتواند خوب تحلیل کند، کمی پیش‌بینی بلد باشد و بتواند با اطلاعاتی که از محیط اقتصادی داخلی و خارجی به دست می‌آورد بهترین پیشنهادات را ارائه کند. به عنوان مثال، تاثیر تغییرات نرخ ارز، تغییرات جمعیت، قوانین و مقرراتی که دولت و مجلس تصویب می‌کند را به خوبی درک و اثری که روی کسب و کارها دارند را بررسی کرده و قبل از سایر رقبا راهکارهای خود را ارائه کند.

جهت وارد شدن به رشته مدیریت بازرگانی لطفاً اولویت را مباحث مالی قرار نداده و فقط به بازار کار آن اکتفا نکنید، چراکه اگر این رشته با روحیات، علایق، انتظارات شما هماهنگی نداشته باشد نمی‌توانید در آن به موفقیت چندانی برسید. موفقیت در این رشته نیازمند مطالعه زیاد، تحقیق و بررسی، تفکر و برنامه‌ریزی، داشتن هوش بالا، توانایی در دیدن فرصت‌ها، توانایی حل مسئله، توانایی برنامه‌ریزی، انجام کار تیمی، هدف‌گذاری، مذاکره حرفه‌ای، توانایی انتخاب شایسته نیروی انسانی و به کارگیری صحیح آن‌ها است.

چشم انداز رشته

فارغ التحصيلان اين رشته در زمان تحصیل، نباید فقط به دانشی که در دانشگاه کسب می‌کنند اکتفا کنند، بلکه باید موازی با آن در نشریات اقتصادی عضو شوند، کتاب‌های جانبی مرتبط را مطالعه کنند، مقالات را بررسی کنند و به نوعی از شرایط و محیط کسب و کار اطلاعات مناسبی داشته باشند. در ادامه نیز باید خودشان را وارد محیط کسب و کار و بازار کنند تا بتوانند مواردی که آموخته‌اند را به صورت عملی پیاده‌سازی کنند.

برای این کار، پیشنهاد می‌شود فارغ‌التحصیلان از سمت‌های پایین‌تر مثل کارشناس شروع به کار کنند و با کسب مهارت‌ها و آموزش‌های جانبی بیشتر مرحله به مرحله رشد کنند. این مهارت‌ها در کنار سایر مهارت‌هایی که در بخش اول توضیح داده شد، کمک می‌کنند تا افراد بتوانند نقطه تمایز بیشتری بین خودشان و سایر فارغ‌التحصیلان ایجاد کنند و در آینده جایگاه‌های شغلی بهتر و با درآمدهای بالاتری را کسب کنند. در ادامه، برخی از مشاغل مرتبط به رشته مدیریت بازرگانی فهرست شده‌اند:

مشاور مدیریت
مدیر بازاریابی
مدیر صادرات
مدیر تحقیقات بازار و پژوهش
مدیر فروش
جذب در سیستم بانکی
مدیر در بخش بیمه
مدیر سفارشات خارجی
مدیر دیجیتال مارکتینگ
مدیر تبلیغات
.

دروس و واحدهای درسی

در ادامه فهرستی از اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین دروسی که در رشته مدیریت بازرگانی تدریس می‌شوند را آورده‌ایم:

(+) مدیریت‌ رفتار سازمانی
(+) مدیریت منابع انسانی
(+) روش تحقیق در مدیریت
بازرگانی بین الملل
(+) بازاریابی و مدیریت بازار
(+) سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت
(+) مدیریت استراتژیک
(+) اصول‌ حسابداری
(+) مدیریت مالی
(+) سیاست‌های پولی و مالی
(+) حقوق بازرگانی بین‌الملل
(+) بهره‌وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان
(+) مدیریت سازمان‌های پیچیده
ساختار سازمانی
(+) اقتصاد خرد و کلان
(+) تحقیق در عملیات
(+) مبانی سازمان و مدیریت.