ریاضی فیزیک

ریاضی فیزیک

مدیریت کسب و کار MBA

پیشینه و معرفی رشته

MBA در فرهنگ لغت، مخفف عبارت مدیریت کسب و کار است، که در مراکز آموزشی ایران با نام مدیریت بازرگانی نیز شناخته می شود.

از اهداف این رشته تحصیلی می توان به آشنایی مدیران و سرپرستان سازمان ها با مهارت های رهبری و موفقیت در کسب و کار اشاره کرد.

افرادی که علاقه مند به آشنایی با نحوه ترسیم برنامه های میان مدت و بلند مدت مدیریت و افزایش کارایی سازمان ها هستند، می تواند شانس خود را در این رشته تحصیلی امتحان کنند.

از افراد صاحب نام حوزه مدیریت کسب و کار می توان به پروفسور فیلیپ کاتلر در سطح جهان و پروفسور مهدی الوانی و پروفسور روستا در ایران اشاره کرد.

چشم انداز رشته

در حال حاضر MBA در قالب چند گرایش در مقطع تحصیلات تکمیلی یا کارشناسی ارشد برای تحصیل داوطلبان ارائه می شود.

طول این دوره همانند سایر رشته ها چهار ترم تحصیلی معادل 2 سال می باشد و تعداد واحدهای لازم برای فارغ‌التحصیل شدن، بر خلاف سایر فوق لیسانس ها که ۳۶ واحد است، ۵۸ واحد درسی است.

با توجه به اینکه فارغ‌التحصیلان رشته های مختلف و به خصوص رشته های فنی و مهندسی وارد این دوره می‌شوند، باید با مبانی و اصول مدیریت علمی و دانش روز مدیریت در حوزه های مختلف آشنا شوند.

دروس و واحدهای درسی

دروس مقطع کارشناسی مدیریت کسب و کار به دو دسته دروس عمومی اختصاصی تقسیم می شود.

پونزبرخی از دروس اختصاصی MBA عبارتند از:

مدیریت بازاریابی خدمات

مدیریت ریسک در کسب و کار

مدیریت هزینه در کسب و کار

مدیریت ارتباط با مشتری

زبان تخصصی کسب و کار

مدیریت تبلیغات و برند سازی