ریاضی فیزیک

ریاضی فیزیک

آموزش ابتدایی

پیشینه و معرفی رشته

رشته آموزش ابتدایی از جمله رشته‌های پرطرفدار است که افرادی که در گروه علوم انسانی کنکور سراسری را شرکت می کنند می توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند. هدف اصلی این رشته آموزش مربیان و معلمان با تجربه در روشهای تدریس، آموزش و همچنین ادامه دادن کار در مراکز آموزشی، تربیت معلم و سایر مراکز آموزشی است. از جمله وظایفی که فارغ التحصیلان آموزش ابتدایی باید انجام دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- تدریس دانش آموزان به صورت تکی و گروهی با استفاده از روش های نوین آموزشی مانند سخنرانی بحث و آزمایش و کنفرانس

2- با توجه به علایق دانش آموزان و توجه به نیاز آنها باید روش های کارآمد و مفید جهت آموزش آنها به کار گیرد

3- برای تمام درس ها و واحد هایی که برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است هدف مشخصی را تعیین کند و بتواند بین این اهداف و نیاز دانش آموزان ارتباط برقرار کنند

4- فردی که آموزش ابتدایی را برعهده دارد علاوه بر آموزش دروس وظیفه آموزش اخلاق و نظم در بین دانش آموزان و نیز بر عهده دارد

5- افرادی که به عنوان آموزگار و مدیر در مراکز آموزشی فعالیت می کنند باید با والدین دانش آموزان صحبت کنند و در مورد نیازهای دانش‌آموزان تبادل نظر داشته باشند. در مورد رشته های گروه آموزش مانند رشته آموزش ابتدایی شرایط خاصی وجود دارد که عبارتند از :

دانشجویانی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند همگی از دانشگاه های تربیت معلمی هستند که در شهرهای مختلف سراسر کشور وجود دارند. این افراد در بدو تحصیل در دانشگاه، به صورت رسمی آزمایشی، در آموزش و پرورش استخدام می شوند و پس از فارغ التحصیلی در صورت داشتن صلاحیت به رسمی قطعی تبدیل می شوند.
دریافت مبلغی به عنوان حقوق در دوران دانشجویی (حداقل حقوق مصوب در هر سال)
تعلق گرفتن دفترچه بیمه خدمات درمانی
مختلط نبودن دانشگاه
تعهد خدمت در آموزش و پرورش محل بومی گزینی به مدت دو برابر طول تحصیل
کسر حقوق دانشجویان در حال تحصیل به سبب هزینه های خوابگاه، غذا و…
بیشتر بودن واحدهای ارائه شده نسبت به دانشگاه های سراسری
پذیرش دانشجویان در هر استان به صورت بومی است، یعنی داوطلبان هر استان در پذیرش دانشگاه شهر خود، اولویت دارند.

چشم انداز رشته

فارغ التحصیل آموزش ابتدایی که تحت عنوان معلم به حساب می آید می توانند در مدارس دولتی و یا غیر انتفاعی تیزهوشان و نمونه دولتی به تدریس بپردازد.

همچنین می تواند با کلاسهای خصوصی در آموزشگاه ها به صورت خصوصی به دانش آموزان در وقت های خارج از ساعت مدرسه تدریس کنند.

همچنین با داشتن سابقه کاری می تواند به داشتن سمت ناظر یا معاون یا مدیر مدرسه نیز دست یابد.

با توجه به تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان نمی‌توان این را گفت که حتماً بعد از فارغ التحصیلی می توانند به شغل دلخواه با درآمد مناسب دست یابند اما شخصی که بتواند به شغل آموزش مشغول شود می‌تواند در حد کفایت میزان درآمدی را داشته باشد تا با سابقه کار در سالهای آینده بتواند امید استخدام رسمی در آموزش و پرورش داشته باشد.

دروس و واحدهای درسی

دروس تربیتی رشته آموزش ابتدایی
روانشناسی تربیتی
ارزشیابی از یادگیری
جامعه شناسی تربیتی
کاربرد هنر در آموزش
نظریه های یادگیری و آموزش
کاربرد زبان در تربیت
اصول و روش های تدریس
مدیریت آموزشگاهی
اصول و روش های راهنمایی و مشاوره
آموزش و پرورش تطبیقی با تاکید بر دوره های تحصیلی
دروس تخصصی رشته آموزش ابتدایی
روانشناسی رشد کودک
مبانی آموزش مطالعات اجتماعی
آموزش و پرورش فراگیر در دوره ابتدایی
اصول و مبانی آموزش و پرورش ابتدایی
آموزش مطالعات اجتماعی
برنامه ریزی درسی کلاس های چندپایه
روش تحقیق و آمار در علوم تربیتی
مبانی آموزش دینی
زبان تخصصی آموزش ابتدایی
ادبیات کودکان و نوجوانان
آموزش دینی
اختلالات یادگیری
مبانی آموزش زبان فارسی
آموزش قرآن
فنون راهنمایی و مشاوره در دوره ابتدایی
آموزش زبان فارسی
مبانی آموزش هنر
برنامه ریزی درسی آموزش ابتدایی
مبانی آموزش ریاضی
کارگاه آموزش هنر
راهبردهای تدریس آموزش ابتدایی
آموزش ریاضی
مبانی آموزش تربیت بدنی
طراحی آموزشی در آموزش ابتدایی
مبانی آموزش علوم تجربی
آموزش تربیت بدنی
طراحی واحد یادگیری آموزش ابتدایی
ارزشیابی کیفی در آموزش ابتدایی
تحلیل محتوای کتاب درسی
تجربه های خاص حرفه ای در آموزش ابتدایی
کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش ابتدایی
پژوهش و توسعه حرفه ای
کارورزی