ریاضی فیزیک

ریاضی فیزیک

کارشناسی چند رسانه ای

پیشینه و معرفی رشته

چندرسانه‌ای در دهه ‌های اخیر به عنوان یک فناوری بین رشته‌ای در علوم مختلف از جمله آموزشی ، هنری و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی هر یک از اجزای متن ، گرافیک ، صدا ، پویانمایی و ویدیو در چندرسانه‌ای نیازمند قابلیت ویژه‌ای است که فقط هنرمند چند‌رسانه‌ای می‌تواند آن را ایجاد نماید …



چندرسانه‌ای در دهه ‌های اخیر به عنوان یک فناوری بین رشته‌ای در علوم مختلف از جمله آموزشی ، هنری و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی هر یک از اجزای متن ، گرافیک ، صدا ، پویانمایی و ویدیو در چندرسانه‌ای نیازمند قابلیت ویژه‌ای است که فقط هنرمند چند‌رسانه‌ای می‌تواند آن را ایجاد نماید .

کارشناسی چند‌رسانه‌ای یک برنامه بین رشته‌ای مبتنی بر فعالیتهای عملی دانشجویان می‌باشد که مهارت‌ها و علوم طراحی و تولید محصولات هنری چند‌رسانه‌ای را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. دانش آموختگان این برنامه افرادی با مهارت های متعدد می‌باشند که فهم بالایی از فرایندهای تکرار شونده بازسازی سیستم های چند‌رسانه‌ای را دارا می‌باشند . دروس این برنامه به طور کلی پوشش دهنده چهار جریان اصلی می‌باشد:

1 – کسب مهارت های طراحی هنری

2 – کسب مهارت های مربوط به طراحی رایانه ای

3 – ترکیب این مهارت ها در اجرای پروژه‌های عملی و کسب تجربیات عملی

4 – اجرای پروژ‌ه‌های انتخابی با توجه به علایق دانشجویان

هدف از برنامه‌ریزی دوره کارشناسی چند‌رسانه‌ای ، پرورش نیروهای خلاق فنی دانشجویان براساس بینش اسلامی و آگاهی‌های تخصصی و مهارت های آن ها در زمینه هنر چند‌رسانه‌ای رایانه محور می‌باشد .

استفاده از رسانه‌های مختلف، مانند صدا، عکس، ویدئو، انیمیشن، متن و… در کنار یکدیگر جهت انتقال بهتر پیام را چندرسانه‌ای گویند، که در مقابل برنامه‌های صرفاً متنی به کار می‌رود. در چنین برنامه‌هایی تا حد امکان از متن کمتر استفاده شده و بار اصلی انتقال پیام بر عهده سایر رسانه‌های تصویری یا صوتی قرار می‌گیرد.
این رشته در دانشکدهی هنرهای رایانه ای دانشگاه هنر تبریز با گرایش واقعیت مجازی در سال 1386 ایجاد شده است. مالتی مدیا در لغت به معنای چند رسانه ای است یعنی ارتباط و انتقال موضوع ها و مفاهیم با استفاده از رسانه های متفاوت همچون گفتار موسیقی عکس متن انیمیشن محیط های تعاملی و رابط با کاربر و… و هر چیز که شما فکرش را بکنید.

محصولات مالتی مدیا یا چند رسانه ای به طور کلی به ۳ قسمت عمده تقسیم می شوند:
آموزشی: در این نوع از ماللتی مدیا از تمام قابلیت ها برای تولید یک نرم افزار آموزشی استفاده میشود.و در فضایی جذاب و متنوع . در این گونه از نرم افزار ها سعی می شود مفاهیم آموزشی به صورت تعاملی به مخاطبان آموخته شود
تبلیغاتی: در ابتدا تبلیغات یا رساندن صدای خود به مخاطبان خاص را در نظر بگیرید لذا در همین راستا با بهره گیری از قابلیت های رایانه می توان از طرق مختلف از قبیل استفاده از عناصر دیداری و شنیداری از مانند : انیمیشن صوت و عکس و … به هدف مطلوب دست یافت.
کاربردی:نرم افزار های کاربردی از قبیل پخش کننده های صوتی و تصویری برای ساخته شدن دارای تعریف های استانداردی هستند. دانشکده هنرهای رایانه‌ای در راستای اهداف یاد شده در بهمن ماه سال ۱۳۸۶ با پذیرش ۳۰ دانشجو در رشته چند رسانه ای با گرایش واقعیت مجازی با بهره‌گیری از اعضای هیات علمی و متخصصین سراسر کشور و با تکیه بر امکانات و فناوری های نوین ، فعالیت خود را رسماً آغاز نمود .

در برنامه‌های آتی ، پذیرش دانشجو در رشته های گرافیک رایانه ای(Computer graphics)،طراحی کاربر دوطرفه(Interface design) و فیلم و انیمیشن(Film and Animation) در دوره کارشناسی و راه‌اندازی دوره‌ تحصیلات تکمیلی رشته چند‌رسانه‌ای مورد توجه واهتمام دست‌اندرکاران در برنامه ریزی و ادامه فعالیت دانشکده هنر های رایانه ای دانشگاه می باشد. استفاده از رسانه‌های مختلف، مانند صدا، عکس، ویدئو، انیمیشن، متن و… در کنار یکدیگر جهت انتقال بهتر پیام را چندرسانه‌ای گویند، که در مقابل برنامه‌های صرفاً متنی به کار می‌رود. در چنین برنامه‌هایی تا حد امکان از متن کمتر استفاده شده و بار اصلی انتقال پیام بر عهده سایر رسانه‌های تصویری یا صوتی قرار می‌گیرد.

این رشته در دانشکده ی هنرهای رایانه ای دانشگاه هنر تبریز با گرایش واقعیت مجازی در سال ۱۳۸۶ ایجاد شده است.

چشم انداز رشته

موارد ذکر شده، مهارت هایی هستند که دانشجویان با تحصیل در این رشته بر آنها مسلط می شوند:

انیمیشن

عکاسی

طراحی سایت

کار با نرم افزار مختلف

نویسندگی

تدوین

طراحی گرافیکی

تولید فیلم.

دروس و واحدهای درسی

سرفصل درس چند رسانه ای در مقطع کارشناسی عبارت‌اند از: دروس پایه\tدروس اصلی\tدروس تخصصی
هنر و تمدن اسلامی\tارتباط متقابل انسان و رایانه\tمدل سازی مقدماتی رایانه‌ای
مقدمات طراحی (۱)\tگرافیک رایانه‌ای (۱)\tمبانی صدا و نور دیجیتالی (۱)
مقدمات طراحی (۲)\tگرافیک رایانه‌ای (۲)\tطراحی واقعیت مجازی (۱)
ریاضیات\tگرافیک رایانه‌ای (۳)\tطراحی واقعیت مجازی (۲)
هندسه (۱)\tچند رسانه‌ای و اسکریپت\tطراحی واقعیت مجازی (۳)
هندسه (۲)\tتاریخ چند رسانه‌ای\tطراحی واقعیت مجازی (۴)
آشنایی با هنر در تاریخ (۱)\tتجهیزات چند رسانه‌ای\tشبیه سازی و متحرک سازی رایانه‌ای (۱)
آشنایی با هنر در تاریخ (۲)\tروش تحقیق\tشبیه سازی و متحرک سازی رایانه‌ای (۲)
آمار\tنویسندگی برای پویا نمایی\tپروژه نهایی
آشنایی با زبان تصویر (۱)\tقوانین و مقررات پویا نمایی\t
آشنایی با زبان تصویر (۲)\tتجزیه و تحلیل هنرهای چند رسانه‌ای\t
مبانی رایانه و چند رسانه‌ای\tزبان خارجی تخصصی\t
عکاسی دیجیتالی\tمدیریت چند رسانه‌ای\t
آشنایی با هنرهای معاصر\t\t